Gode råd til din refurbished PC

Vi har samlet en række gode råd, der vil give dig en endnu bedre oplevelse af maskinen og undgå at du møder de problemer som vi typisk hører om i vores dagligdag.

Opstart af Pc’en (Følg dette trin inden du begynder at bruge den)

Inden du tænder maskinen første gang, så sæt strøm til via den medfølgende opladerledning.

Vil den ikke tænde første gang, så lad den sidde til strøm i ca. 10 minutter inden du prøver at starte den igen.

Maskinen er typisk klargjort med en bruger uden password. Det er sådan du logger ind første gang.

Hvis du fortsætter med at bruge maskinen på den måde, kan dine data (billeder, mails, koder etc) nemt komme i hænderne på andre end dig selv. Dette kan fx ske hvis maskinen bliver tabt, stjålet eller på anden måde mistet. Vores IT anbefaler at private brugere logger på maskinen med en Microsoft konto.

Du tilføjer lettest din fremtidige bruger ved at søge efter ”Brugere” i søgefeltet nederst i venstre side – lige tæt på din Windows knap. Vælg menupunktet “Andre Brugere”

Har du allerede har en privat Microsoft konto (Fx via din Hotmailadresse) logger du ind med den.
Har du ingen Microsoft konto, kan du oprette en og bruge den.


Antivirus

Vi anbefaler altid at du får installeret et Antivirusprogram. Når du skal have Antivirus til din virksomheds maskiner, anbefalder vi at du kontakter os for at få en løsning der passer til dit behov.
Til private brugere anbefaler vi vores eget – Webroot – der i modsætning til mange af de programmer man ellers kan købe, ikke overdænger dig med beskeder om hvor godt den passer på dig. Vores Antivirus er designet til at køre i baggrunden og løser selv de fleste af de problemer der potentielt kan opstå. Kan den ikke selv løse problemet, sender den en besked til os og vi kontakter dig direkte.

Officepakke

– Som privatperson anbefaler vi at du køber en Microsoft 365 Personal eller Family, der dækker hhv. 1 eller 5 brugere. Det er abonnementsbaseret og koster i skrivende stund ca. 599,- / 899,- pr år.

– Bruger du PC´en i din virksomhed eller forening, anbefaler vi dig at købe Microsoft 365 Business med blandt andet Word, Excel, Powerpoint m.m. via os.

– Er du studerende, så hør på dit studie hvordan du kan hente Officepakken gratis via skolen.

Backup

Når du har købt og installeret Officepakken, skal du også logge på OneDrive. Sørg for at gemme alle dokumenter i OneDrive. Når du arbejder i OneDrive, vil alle dine dokumenter hele tiden både være i skyen og ligge lokalt på din PC. Kører du med en gratis Microsoft konto, vil der være en begrænsning på mængden af ”plads i skyen.” Hvis du har Microsoft 365 via skole, job eller privat Microsoft 365 vil du have mere plads end man normalt kan opbruge som almindelig bruger.

Opdateringer

Både Lenovo og Microsoft udgiver løbende opdateringer til deres produkter, derfor kan du med fordel gennemføre nedenstående trin og få en flyvende start.

Lenovo driver opdateringer

Via https://support.lenovo.com/dk/en/downloads/ds012808 Installeres Lenovo System Update programmet. Start System Update og installer alle tilgængelige driver opdateringer. Bemærk nogle opdateringer kræver genstart og tilsluttet strømforsyning.


Microsoft Windows opdateringer

Gå til Indstillinger / Opdatering og sikkerhed. Klik søg efter opdateringer.

Når PC´en fortælles dig at der er opdateringer der venter, så anbefaler vi at du sætter tid af til at acceptere at den skal installere. Det kan tage lidt tid, så sørg for at gøre det i forbindelse med at du kan undvære din PC den næste time eller to. Tiden varierer med opdateringens størrelse, din internethastighed og hvor hurtig din PC er. Sikkerhedsopdateringerne beskytter og optimerer brugen af din PC. Øvrige programmer og producenten af din PC, kan også bede dig om at installere opdateringer.

Ignorerer eller udskyder du opdateringerne, vil det gøre din PC langsom og usikker.

Genstart
Husk at slukke og tænde din maskine ind imellem. Her skyder den typisk opdateringer på maskinen. Giv endelig maskinen tid hvis den skal installere noget inden den slukkes helt. 


Passwords og foretrukne/bogmærker

Vi anbefaler at du bruger Microsofts browser Edge. På den måde gemmer den din internethistorik og dine foretrukne/bogmærker.

Du er altid velkommen til at skrive til os på support@vores-it.dk hvis du har spørgsmål.

Hvis du i mailen vedhæfter et screenshot af hvordan dit problem ser ud på skærmen, vil vi typisk hurtigere kunne svare på dit spørgsmål.